Hae sivustolta

Mitä etsit?

Alan koulutuksen ja opetuksen kehittäminen

Mies tutkii puhelimen näyttöään.

STEKin tavoitteena on varmistaa alan tulevaisuuden osaamisen rahoittamalla hankkeita, joilla edistetään alan koulutuksen ja opetuksen kehittämistä, joilla tuetaan lasten, nuorten ja opiskelijoiden kiinnostusta ja kiinnittymistä sähkö- ja energia-alaan ja nostetaan osaamistasoa kaikissa ikäluokissa.  

Koulutuksen ja oppimisen kehittämisen hankkeet voivat vaihdella kooltaan 50.000€ ja 250.000€ välillä, ja niiden kesto on tyypillisesti 1-2 vuotta.

Esimerkinomaisia hankkeita, joihin voimme kohdentaa rahoitusta: 

  • Sähkö- ja energia-alaan liittyvään tiede- ja teknologiakasvatukseen, kohderyhmänä peruskoulu  
  • Koulutuksen uudistamiseen, muun muassa tutkinto- tai koulutusohjelmien perustamiseen, uudistamiseen, kansainvälistämiseen tai parantamiseen, ohjelmien skaalautuvuuteen esimerkiksi digitaalisuutta hyödyntämällä  
  • Koulutukseen liittyvän yritysyhteistyön, eri koulutusasteilla tapahtuvan harjoittelun, opinnäytetöiden toteutusten, kansainvälisen liikkuvuuteen tai muihin uusiin, innovatiivisiin kokeiluihin  
  • Innovatiivisiin, monistettaviin tai skaalautuviin oppimisympäristöihin 

Kriteerit alan osaamisen rahoitukselle 

STEKin yleisten rahoituskriteerien lisäksi (yleishyödyllisyys, vaikuttavuuden arviointi) hankkeilta edellytetään konkretiaa ja näyttöjä sisältöjen (esimerkiksi oppimateriaalit, toimintamallit, kurssit tai harjoittelujaksot) käyttöönotosta ja hyödyntämisestä opetuksessa ja oppilaitosten toiminnassa. 
 
Hankkeilta odotamme, että niissä  

  1. luodaan uutta energiamurrokseen liittyvää koulutustarjontaa tai sisältöjä selkeästi valituille kohderyhmille tai koulutusasteille  
  1. kyetään kohdentamaan sisältö oppijalle, toisaalta kurssien modulaarisuutta ja soveltuvuutta useille kohderyhmille   
  1. kyetään hyödyntämään esim. erilaisten alustoja ja yhteistyömuotoja toimijoiden kesken sekä hyödyntämään tarpeen vaatiessa ennakointitietoa 
  1. voidaan osoittaa syntyvä uutuusarvo, innovatiivisuus sekä sopivuus STEKin rahoitettavaksi  
  1. noudatetaan suomalaiseen koulutusjärjestelmään sopivaa pedagogista otetta ja laatutasoa. 

Rahoitus voidaan myöntää myös konsortiohankkeelle. Tällöin edellytämme konsortiosopimusta tai selkeitä alihankintasopimuksia, jossa pääkumppani toimii koordinoivana tahona.