Hae sivustolta

Mitä etsit?

Näkymätön voima – kampanja kutsuu yrityksiä aktivoitumaan kouluyhteistyössä

Sähkölä

Uutiset

Näkymätön voima- kampanjan taustatiimiä sekä kampnajakasvot Laura ja Henkka.
Kuvassa Sallamaari Muhonen (Sähköteknisen Kaupan liitto), Kirsi Gimishanov (STEK ry), kampanjakasvot Laura ja Henkka sekä Timo Kekkonen (STEK ry)

Näkymätön voima – kampanja tekee sähköalaa nuorille tutuksi, ja pyrkii laajentamaan mielikuvia siitä, mitä kaikkea alalla työskentely voi olla. Kampanjan sanomaa voivat hyödyntää myös alalla toimivat yritykset. Paras vaikuttavuus somen ohella on kouluyhteistyöllä, johon on tarjolla valmiiksi mietittyjä malleja.

Näkymätön voima – kampanja on jo parin vuoden ajan houkutellut yläasteikäisiä somesisältöjen pariin, tehden näkyväksi mitä sähkön parissa työskentelevät työkseen tekevät. Kampanjan perimmäisenä tavoitteena on lisätä sähköä opiskelevien määrää kaikilla koulutusasteilla, ja näin varmistaa ammattitaitoisen työvoiman saatavuus tulevinakin vuosina. Sisältöjä tuotetaan tarkan suunnitelman mukaan, some-alustojen trendejä seuraillen, ja tulokset ovat olleet erinomaisia. Sisällöt kiinnostavat, niitä katsotaan ja kommentoidaan.

Tulevaisuus on sähköinen ja siitä täytyy pitää ääntä

Viihteellisten sisältöjen takana on vakava tarkoitus: laajentaa mielikuvia siitä, millaisia mahdollisuuksia ala tarjoaa sekä kasvattaa ymmärrystä siitä, ketkä alalle voisivat hakea. Sähköenergia on kestävän energiantuotannon keskiössä, ja tulevaisuuden työnkuvat saattavat olla jotain ihan muuta kuin mihin sähköalan työ on totuttu yhdistämään. Näistä mahdollisuuksista täytyy kertoa kiinnostavasti opintojaan ja tulevaisuuttaan miettivälle nuorelle.

Some-viestinnän ohella kampanja on jalkautunut kouluvierailuille eri puolelle Suomea, ja vierailuja jatketaan syksyllä. Tärkeäksi sparraajaksi kampanjassa ovat muodostuneet koulujen opinto-ohjaajat, joiden tietämystä alan opiskelu- ja uramahdollisuuksista on myös tärkeä kasvattaa. Juuri opoilta onkin tullut tärkeä viesti, joista yritysten olisi hyvä napata kiinni ja pian.

Kouluyhteistyöllä kiinni tulevaisuuden työntekijöihin

Yritysten yhteistyö koulujen kanssa on opojen mukaan paras tapa konkretisoida sähköalan monipuolisuutta yhtä lailla opoille kuin nuorille. Mieleenpainuvin keino on tarjota nuorelle positiivinen työelämään tutustumisjakso TET-viikon muodossa. TET on nykyisin paljon muutakin kuin yksittäinen tutustumisjakso yrityksessä. TET-viikkojen määrä on myös kasvussa, eli tulijoita yrityksiin olisi tarjolla. Samanaikaisesti TET-paikkoja tarjotaan edelleenkin samoilta toimialoilta kuin ennenkin,  etupäässä kaupan alalta. Tulevaisuuden työvoiman saatavuudesta huolestuneet yritykset: tässä keino sitouttaa nuoria omaan yritykseen, tehdä nuorelle työelämää tutuksi ja samalla toteuttaa yhteiskuntavastuuta.

Katso herättävä esitys, ”Onnistummeko innostamaan nuoria sähkö- ja energia-alalle”, jossa Vantaan Lehtikuusen koulun opinto-ohjaajat avaavat muun muassa TEPPO ja TehoTET – harjoittelujen sisältöä. (Ladattavissa myös pdf-esityksenä).

#Näkymätönvoima on sähköalan järjestöjen Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry:n, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n sekä Sähköteknisen Kaupan Liitto STK ry:n monivuotinen viestintäkampanja sähköalan koulutus- ja työmahdollisuuksista.

Voit lähettää ajatuksiasi siitä, millä tavoin kampanja voisi mielestäsi tukea yritysten kouluyhteistyötä: info@stek.fi

Seuraa kampanjaa:
Instagram
TikTok
#näkymätönvoima