Alan koulutuksen ja opetuksen kehittäminen
STEK:in tavoitteena on varmistaa alan tulevaisuuden osaaminen rahoittamalla hankkeita, joilla edistetään lasten, nuorten ja opiskelijoiden kiinnostusta ja kiinnittymistä sähkö- ja energia-alaan ja nostetaan osaamistasoa kaikissa ikäluokissa.
Koulutuksen ja oppimisen kehittämisen hankkeet voivat vaihdella kooltaan 50.000€ ja 250.000€ välillä, ja niiden kesto on tyypillisesti 1-2 vuotta.
Esimerkinomaisia hankkeita, joihin voimme kohdentaa rahoitusta:
- Sähkö- ja energia-alaan liittyvään tiede- ja teknologiakasvatukseen, kohderyhmänä peruskoulu
- Koulutuksen uudistamiseen, muun muassa tutkinto- tai koulutusohjelmien perustamiseen, uudistamiseen, kansainvälistämiseen tai parantamiseen, ohjelmien skaalautuvuuteen esimerkiksi digitaalisuutta hyödyntämällä
- Koulutukseen liittyvän yritysyhteistyön, eri koulutusasteilla tapahtuvan harjoittelun, opinnäytetöiden toteutusten, kansainvälisen liikkuvuuteen tai muihin uusiin, innovatiivisiin kokeiluihin
- Innovatiivisiin, monistettaviin tai skaalautuviin oppimisympäristöihin
Kriteerit rahoitukselle
Hankkeilta edellytetään konkretiaa ja näyttöjä sisältöjen (esimerkiksi oppimateriaalit, toimintamallit, kurssit tai harjoittelujaksot) käyttöönotosta ja hyödyntämisestä opetuksessa ja oppilaitosten toiminnassa.
Hankkeilta odotamme, että niissä
- luodaan uutta energiamurrokseen liittyvää koulutustarjontaa tai sisältöjä selkeästi valituille kohderyhmille tai koulutusasteille
- kyetään kohdentamaan sisältö oppijalle, toisaalta kurssien modulaarisuutta ja soveltuvuutta useille kohderyhmille
- kyetään hyödyntämään esim. erilaisten alustoja ja yhteistyömuotoja toimijoiden kesken sekä hyödyntämään tarpeen vaatiessa ennakointitietoa
- voidaan osoittaa syntyvä uutuusarvo, innovatiivisuus sekä sopivuus STEKin rahoitettavaksi
- noudatetaan suomalaiseen koulutusjärjestelmään sopivaa pedagogista otetta ja laatutasoa.
Mikäli rahoitus myönnetään konsortiohankkeelle, edellytämme konsortiosopimusta tai selkeitä alihankintasopimuksia, jossa pääkumppani toimii koordinoivana tahona.