Olet ihan oikeassa siinä, että jos latausjohtoon ei ole kytketty autoa, ei siellä voi vikavirtaakaan kulkea (ellei johdossa sitten johdossa ole vikaa, ja siltä ei vaikuta koska vika on pistorasiakohtainen). Pistorasian vika ei siis voi tuota vikavirtasuojausta laukaista.
Mutta: vikavirtasuojauksen lisäksi latausjohdon suojalaite tutkii suojajohdinpiirin eheyden mittaamalla nollajohdon ja suojamaan välistä resistanssia. Jos se on liian suuri (esimerkiksi suojajohdin on kokonaan irti tai riittävän huonosti kiinni), laite menee vikatilaan.
Pistorasia, jossa suojakosketin on jätetty kytkemättä tai on kytketty väärin, on harvinainen muttei mitenkään tavaton asennusvirhe. Esimerkiksi eräässä tapauksessa käyttöönottotarkastuksen tekijä oli unohtanut kytkeä PE-N-yhdistyksen takaisin paikalleen keskuksessa, jolloin koko talosta puuttui maadoitus. Näin ei kuitenkaan liene tässä tapauksessa, jos viidennessä kokeillussa pistorasiassa vikatila poistuu.
Jos vian ilmaantuminen riippuu lämpötilasta, on mahdollista, että suojajohdinpiirissä on huono liitos, joka oireilee eri tavalla eri lämpötilassa, lämpölaajenemisen seurauksena.
Suosittelen, että sähköalan ammattilainen tutkii pistorasiat asennustesterillä, jolla tällainen vika löytyy helposti.
Please login or Register to submit your answer