Kysy sähköstäKategoria: VenesähköVeneen vaihtovirtalaturin ja webaston kytkentä akustoon
Esko R Sivun ylläpito kysyi 2 vuotta sitten

Hei, kysyisin kuinka mootorin 24V ja käyttöakuston 12:n vaihtovirtalaturit kytketään,
jos ne pitää kytkeä pääkytkimen kautta? Vai voiko ne säännösten mukaan kytkeä suoraan akunnapoihin sulakkeen kautta, ohittaen pääkytkimen, jolloin jännite jää lepäämään laturinnapoihin?

2) Entä webaston kytkeminen suoraan akunnapoihin?
Koska Webasto vaati jälkikäynnin sammuttamisen jälkeen, onko asennettava jälkikäyntiä varten ajastinkello?

1 vastausta
Kirsi Sivun ylläpito vastattu 2 vuotta sitten

Jos moottorissa on todella 24V laturi, niin silloin akut on varmaankin kytketty ns. sarjaan eli 12 V akuista on tehty 24 V systeemi. Tällöin ei tulisi vaihtovirtalaturina (tarkoittanet ns. maasähkölaturia) käyttää myös 24V laturia. Jos lähdetään lataamaan 24V varten kytkettyä akustoa 12V laturilla joudutaan irrottelemaan akkukaapeleita , jne ja sekaannuksen vaara on ilmeinen.
Webasto: Lämmittimet kytketään juuri jälkikäynnin ( = loppujäähdytyksen ) takia siten, ettei varustevirran katkaisu katkaise niiltä virtaa. Jäähdytyskäyntiä valvova järjestelmä on useimmissa lämmittumien ohjainpiireissä itsessään eikä ylimääräisiä komponetteja tarvita. Lämmitin pysähtyy kun riittävä jälkijäähdytys on tehty. On suotavaa, että lämmittimille otetaan virta erillisen ns jatkuvaa virtaa tuottavan pääkytkimen kautta. Mm. radion asemamuisti, automaattinen pilssipumppu, kaasuhälytin, varashälytin, ym vastaavat laitteet voidaan liittää samaisen pääkytkimen taakse. Pääkytkin tulee asentaa, koska sillä voidaan helposti myös tästä piiristä katkaista virta nopeasti vikatilanteessa tai esim talven ajaksi. Jokaiselle laitteelle virransyöttö varustetaan sopivalla sulakkeelle; esim Webaston pääpiiri 25A ja ohjainpiiri 5 A.
STEKin verkkosivujen Veneilijälle -osiosta löytyy esimerkkejä siitä, miten pääkytkinjärjestelmän kytketään yhden – tai kahden akkupiirin (käynnistys- ja varusteakut erikseen) -järjestelmissä.