Tapani Alaterä kysyi 11 kuukautta sitten

Purjeveneessä on kahden akun järjestelmä. Akkuja voi käyttää erikseen ja tarvittaessa yhdessä. Tähän saakka molemmat akut ovat olleet ns. starttiakkuja. Starttiakun rinnalle hankittiin vapaa-ajan akku EXIDE, marine & leisure, ER 550, 115 Ah. Siinä on mukana ”tuuletusletku”. Uutta akkua ladattiin maasähköllä laturilla CTEK MULTI X5 7000. Laturissa syttyy punaisia valoja latauksen edetessä ja täyden latauksen merkiksi syttyy vihreä valo.

Lataus oli käynnissä ja keskellä yötä laukesi lattian rajassa oleva nestekaasuhälytin ja samalla havaittiin latauksen merkkivalo muuttuneen vihreäksi. Hälytin vaiennettiin ja vene tuuletettiin.

Ensimmäiset kysymykset:
1. Miksi näin kävi?
2. Oliko tilanne vaarallinen?

Enää ei tohdittu käyttää akkulaturia.
Pari päivää myöhemmin oli pitkälti koneajoa ja molemmat akut olivat moottorin laturin latauksessa. Satamassa aamuyöstä nestekaasuhälytin laukesi taas.
Kysymys:
3. Mikä nyt laukaisi nestekaasuhälyttimen?

Seuraavana toimenpiteenä, joka oli saatu akun myyjältä, laitettiin akun mukana tullut letku paikalleen ja irtopää ohjattiin mahdollisimman tiiviisti muovipurkkiin.
Kysymys:
4.Purjeveneessä on kahden akun järjestelmä. Akkuja voi käyttää erikseen ja tarvittaessa yhdessä. Tähän saakka molemmat akut ovat olleet ns. starttiakkuja. Starttiakun rinnalle hankittiin vapaa-ajan akku EXIDE, marine & leisure, ER 550, 115 Ah. Siinä on mukana ”tuuletusletku”. Uutta akkua ladattiin maasähköllä laturilla CTEK MULTI X5 7000. Laturissa syttyy punaisia valoja latauksen edetessä ja täyden latauksen merkiksi syttyy vihreä valo.

Lataus oli käynnissä ja keskellä yötä laukesi lattian rajassa oleva nestekaasuhälytin ja samalla havaittiin latauksen merkkivalo muuttuneen vihreäksi. Hälytin vaiennettiin ja vene tuuletettiin.

Ensimmäiset kysymykset:
1. Miksi näin kävi?
2. Oliko tilanne vaarallinen?

Enää ei tohdittu käyttää akkulaturia.
Pari päivää myöhemmin oli pitkälti koneajoa ja molemmat akut olivat moottorin laturin latauksessa. Satamassa aamuyöstä nestekaasuhälytin laukesi taas.
Kysymys:
3. Mikä nyt laukaisi nestekaasuhälyttimen?

Seuraavana toimenpiteenä, joka oli saatu akun myyjältä, laitettiin akun mukana tullut letku paikalleen ja irtopää ohjattiin mahdollisimman tiiviisti muovipurkkiin.
Kysymys:
4. Miten tulisi toimia, jotta olisi turvallista?

Tapani Alaterä
tapani.alatera@kolumbus.fi
Miten tulisi toimia, jotta olisi turvallista?

Tapani Alaterä
tapani.alatera@kolumbus.fi

1 vastausta
Asiantuntija Sivun ylläpito vastattu 11 kuukautta sitten

Oireet viittaavat vialliseen akkuun, koska ilmiö esiintyy sekä ns. maasähkölaturilla että moottorin laturilla. Kun latauksen päätteeksi muodustuu voimakkaasti kaasua, akku niin sanotusti ”kiehuu” (vapautuu vetyä), johon kaasuhälytin reagoi.

Tilanne on riskialtis mikäli lähellä on kipinöiviä laiteita.

Jos toinen akku on huonommassa kunnossa kuin toinen, niin huonompi haluaa lisää latausta kun parempi on jo täysi ja alkaa kiehua kun latausta jatketaan. Jos täyteen latauksen jälkeen pystyy mittaamaan eri akkujen jännitteet, ilman että kumpaankaan on kytketty mitään kulutusta, kertoo jännite-ero paljon akkujen kunnosta. Varmin tapa: yleismittarilla suoraan akun navoilta ja toinen akunkenkä irti.

Esim starttiakku 12V ja varusteakku päälle 13 niin starttiakku on vaihtokunnossa.
Ei ole täysin tavatonta että uusikin akku voi olla viallinen = yhdessä kennossa jokin vika eikä jännite nouse oikealle tasolle.
Viestistä ei käy ilmi starttiakun tyyppi, mutta oletan että se on tavallinen lyijyhappoakku, joten merkittävästä erilaisuudesta tuskin on kysymys.
Tilanteeseen vaikuttaa myös se, miten akkupiirit on erotettu toisistaan ja mihin lataus on kytketty.