Kysy sähköstäKategoria: VenesähköVeneen moottorin suojamaadoitus galvaanista
admin Sivun ylläpito kysyi 4 vuotta sitten

Veneessämme (Degerö 28) peräsimen akseli on maadoitettu erilliseen, haponkestävään skegiin, jossa on sinkkianodi. Saman, veneen pohjan läpi kulkevan pultin kautta on samaan skegiin maadoitettu myös veneen maasähkön suojaerotusmuuntaja, mutta omalla johdollaan. Asennuksen on tehnyt alan ammattimies, kuten koko maasähkön.
Näyttää kuitenkin siltä, että itse moottoria ei ole maadoitettu erikseen lainkaan. Ilmeisesti se maadoittuu vain potkuriakselin kautta mereen. Ja varmaan sen tähden akselisinkkiä kuluu enemmän kuin olisi lainkaan tarpeellista.
STEK:n venesähköä koskevasta julkaisusta löysinkin ohjeen piirroksineen siitä, kuinka moottori ja peräsimen akseli maadoitetaan samalla johdolla samaan paikkaan. Nyt kyselen, voinko liittää koneen maadoitusjohdon peräsimen maadoitusjohtoon ja kiinnittää sen yläpään koneessa samaan pulttiin, johon nyt tulee akun miinusjohto. Maallikkoa hirvittää siinä kulkeva iso virta ja sen yhteys mahdollisen samaan pulttiin tulevan, veteen johdettuun maadoituskaapeliin

1 vastausta
Kirsi Sivun ylläpito vastattu 2 vuotta sitten

Tämä veneyksilö on ns itserakennettu versio eli ei veistämön tuotantoa. Veistämö ei tee eikä suosittele mitään maadoituksia moottoriin, skekiin tai akselistoon.
Veistämö asentaa suoja-anodit ( sinkit ) potkuriakseliin ja potkurin kiinnitysmutteriin ns kartiosinkki. Mikäli veneessä on rst kalarauta tai vastaava voi siihen asentaa erillisen suoja-anodin. Suoja-erotusmuuntajan tarkoitus on erottaa ”valtakunnan sähköverkon” vaihe/ nolla & suojamaa veneen vastaavista johtimista.

Näin ollen ei ole mitään syytä kytkeä myöskään ”valtakunnan” verkon suojamaata tai veneen puolen suojamaata mihinkään ns maadoituspisteeseen veneessä.
Veneessä tulisi käyttää ns kaksoiseristettyjä laitteita, joissa metallikuorikaan ei ole yhteydessä suojamaahan.
Erityisen tärkeää on varmistaa että vaihe / nolla / suojamaa pysyvät järjestyksessä. Tämä onnistuu helpoimmin kun käytetään maasähkökaapelissa 3-piikistä liitintä ( CEE -liitin tai vastaava ) sekä veneen että rantapäässä.

En suosittele koneen maadoittamista mihinkään eikä moottoria tulisi käyttää maadoituspisteenä.
Koneelle viedään ainoastaan ( + ) ja ( – ) kaapelit sekä moottorin hallinta kaapelit. ( + ) kaapeli kytketään suoraan startille ja useilla moottoreilla on myös suositeltu paikka ( – ) kaapelille lähellä starttimoottoria virta & jännitehäviöiden minimoimiseksi.