Esko R Sivun ylläpito kysyi 4 vuotta sitten

Hei,
”Sähkö ja vene”- oppaassa mainitaan että ”kaikkien akkujen täytyy olla samaa tyyppiä”.
Miksi? Mitä on seurauksena veneen erityyppisistä akuista?
Olen matkaveneilijä ja veneessä on vanhastaan jo 2 akkua ja kolmas asennetaan keulapotkurille.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!
Timppa 21.3.2017

1 vastausta
Kirsi Sivun ylläpito vastattu 2 vuotta sitten

Erityypisten akkujen ominaisuudet ovat erilaiset: latautuminen, virrantuotto, latausjännite, ylläpitojännite, jne. Jos akut ovat keskenään erilaisia on olemassa ylilatauksen vaara tai akut eivät koskaan varaudu täyteen; nesteakun täyden varauksen jännite on 14.4 / AGM 14,7 V. Näin ollen AGM-akun varaustila jää merkittävästi vajaaksi nesteakun latauskäyrällä.
* eri akkuvalmistajien akkujen keskeisistä ominaisuuksista on hyvin vaikea saada keskenään vertailukelpoisia tietoja ; yleensä halutaan tuoda esille itselle suotuisat ominaisuudet
* rakenteeltaan samanlaisten mutta eri käyttötarkoitukseen ( esim monkäyttöakku / starttiakku ) ) ominaisuudet poikkeavat toisistaan siitä johtuen, että valmistaja tavoittelee käyttötarkoitukseen tärkeää ominaisuutta. Tämä ei kuitenkaan merkittävästi vaikuta esim akkujen latautumisominaisuuksiin.
* kun akun rakenne eroaa – nesteakku, AGM, hyytelö – tulee lisää vaikuttavia tekijöitä
* esim AGM- ja hyytelöakku vaativat ns. maasähkölaturilta omanlaisensa latauskäyrän ja lämpötilavalvonnan latautuakseen täyteen, mutta ei yli; moottorin lataus ei ole kriittinen koska samalla on aina kulutusta.
Neste-, AGM- & hyytelöakkujen yhdistämistä keskenään ei tule tehdä; jos esim. valitaan AGM -linja niin kaikki akut AGM. Näin varmistetaan että maasähkölaturin latauskäyrä soveltuu kaikille veneessä oleville akuille.
Veneen akustoa suunniteltaessa kannattaa ottaa lähtökohdaksi käyttötarkoitus ja turvallisuus koska rakenteeltaan erilaisista akuista löytyy eri käyttötarkoituksiin sopiva.
* AGM- ja hyytelöakku eivät vuoda joten turvallisuuden ja sijoittelun kannalta ne ovat hyviä vaihtoehtoja.
* moottorin starttiakuksi ja keulapotkurille soveltuu starttiakku -tyyppinen akku. Keulapotkurin akun lataus kannattaa hoitaa starttipiirin kautta ( kts Vene ja Sähkö opas / sivu 46 / kuva 5.23 ) ; keulapotkuria käytetään kun kone käy. Kytkentä estää starttiakun tyhjentymisen vaikka käytettäisiin runsaasti keulapotkuria.
* varsinaisten ns varusteiden akustossa kannattaa mahdollisuuksien mukaan painottaa pienen virran tuottoa.
Samassa akustossa olevin akkujen tulisi olla myös samaa tyyppiä ; esim jos valittaisiin varusteakuiksi vaikka Biltema AGM / keltainen koppa niin kaikki varusteakut tulisi olla samoja.