Kysy sähköstäKategoria: VenesähköVeneen akkujen tyypit (SMF/AGM/avoin lyijy)
Tommi R. kysyi 2 vuotta sitten

Hei
Olen päivittämässä veneakkuja ja tarjolla on sekä ns. tavallisia ”avoimia lyijyakkuja” (usein ilmeisesti starttiakuiksi kutsuttuja), AGM-akkuja, SMF-  sekä litiumakkuja. Jouduin ostamaan pari vuotta sitten uuden starttiakun kesken venereissun ja silloin ostin enempää miettimättä ns. perusstarttiakun eli olettaisin sen olevan joko avoin lyijyakku tai SMF-tyyppinen akku. Muut eli vapaa-ajan akut ovat veneen mukana tulleita eli iäkkäitä ja ne ovat nyt menossa vaihtoon (joskin jätän toisen vapaa-ajan akun kokonaan pois, koska virrankulutusta on vähennetty).

Eli nyt sitten pitäisi osata uudistaa myös vapaa-ajan akku. STEK:n ohjeissa sanotaan, että akkujen pitäisi olla samaa tyyppiä kautta linjan. Koskeeko tämä kaikkia eri akkuja, joita veneessä vain on eli sekä startti- että vapaa-ajan akkuja? Kun nämä ovat nykyisessä asennuksessa omina ”piireinään” (starttiakku on vain moottorin starttaukseen) mutta tokikin niitä ladataan yhden moottorilaturin (volvo penta 2001) kautta (ehkä) alkuperäisen releen ohjaamina sekä myös toisaalta aurinkopaneelin kautta.

Jos nyt ostaisin AGM-akun vapaa-ajan akuksi niin pitäisikö myös starttiakku vaihtaa AGM tyyppiseksi? Joskin olen siinä luulossa, että AGM-akut ovat pääosin aina suunnattu vapaa-ajan akuiksi?
Ja onko ”avoimella lyijyakulla” ja SMF-akulla niin paljon eroa, että myös niiden kanssa on syytä olla kaikkien akkujen samaa tyyppiä? Eli jos ostan vapaa-ajan akuksi SMF-akun, niin pitääkö senkin kanssa päivittää myös starttiakku SMF-tyyppiseksi?
Ja onko SMF / starttiakuilla samantyyppinen ”latausprofiili”?
Litiumakkuja en ole harkinnut niiden hinnan takia.

1 vastausta
Asiantuntija vastasi 2 vuotta sitten

Tervehdys ja kiitos hyvästä kysymyksestä!
Akkujen latautumisen kannalta olisi suotavaa, että kaikki akut olisivat samaa tyyppiä. Jos valitaan AGM-linja niin silloin kaikki akut AGM-akkuja. AGM-akuista löytyy sekä startti- että varusteakkuja. AGM-akuista löytyy helposti ominaisuuksiltaan erinomaisen  hyviä vaihtoehtoja varusteakuiksi.

Rakenteeltaan eri tyyppisillä akuilla täysi lataus saavutetaan eri latausohjelmalla,  jossa mm täyden akun latausjännite vaihtelee; kts. oppaan sivu 17 Kuva 2.19.
Vaikka luvuissa olevat desimaalierot tuntuvat pieniltä, ne merkitsevät  joko 5 – 10 % vajaa-  tai ylilatausta.

Näillä latausohjelman eroilla on merkitystä, kun puhutaan maasähköllä tehtävästä latauksesta. Moottorilla ladattaessa on samaan aikaan kulutusta, joten akkuja harvemmin silloin saadaan täyteen lataukseen.

Kun tarkastellaan nestehappoakkuja (avoimet, SMF, huoltovapaat, jne ) on niissä latauskäyttäytyminen siinä määrin samanlaista, ettei yhteensovittamisessa pitäisi olla ongelmia.