Kysy sähköstäKategoria: VenesähköVeneen akkujen kytkennät
Kimmo Virkki kysyi 9 kuukautta sitten

Olen uusimassa veneeni akustoa. Käytössä on 3 -piirinen järjestelmä, jossa käyttöakut, käynnistysakku ja voimakasta virtaa vaativat apulaitteet (eli keula- ja peräohjailu potkurit sekä ankkurivinssi) ovat kaikki omissa piireissään oman pääkytkimensä takana. Akkutyyppeinä käytän AGM-akkuja.

Kysymykseni:
1. Kun kytken 2 käyttöakkua rinnan yhdeksi akustoksi niin yhdistänkö silloin niiden +-navat toisiinsa, jolloin toiseen +-napaan tulee myös latauslaitteen johto ja kytkentä päääkytkimeltä? Ja sitten – navat vastaavasti yhteen, ja toisesta kiinni veneen maadoitusrimaan?
2. Valitessani noille ohjailupotkureille akkua niin suositteletteko silloin ns. start-tyyppistä AGM akkua? Käyttöhän on hetkittäistä mutta voimakkaasti virtaa vaativaa käyttöä.
3. Katsoin laskurillanne, että 2 x 3100 W ohjailupotkureille ja 1 x 2000 W ankkurivinsseille riittäisi 1 x 100AH AGM akku mikäli käytän potkureita n 2 min kerrallaan 2 kertaa vuorokaudessa ja varaan vielä 5 min aikaa ankkurivinssille kerran päivässä. Laskinko oikein?

1 vastausta
Kirsi Sivun ylläpito vastattu 8 kuukautta sitten

1. Kyllä juuri näin. Jotta lisäksi lataus ja kulutus pysyy tasapainoissa, vie (-) kaapeli eri akulta maadoitusrimaan kuin (+) kaapeli
pääkytkimelle.

2. Ajatuksesi on oikea ja starttiakku -tyyppinen sopii paremmin kuin
puhdas varusteakku-tyyppi.

3. Olet laskenut oikein, koska hetkellisestä käytöstä johtuen itseasiassa käytetty ”energiamäärä” ei ole iso.

Tärkeää on lisäksi, että mietit akkupiirien erotuksen käytön aikana siten, ettei juuri tuolle keulapotkuri / ankkurivinssi-akulle mene latausta
silloin, kun käytät niitä, tai että tuo latauskaapeli on varmuudella mitoittu siten, että se kestää laitteen vaatiman virran.

Tuohon ensimmäisen vaihtoehdon toteuttamiseen näet ratkaisun Sähkö-ja vene-oppaasta.

Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin jos tarvetta.
Juha Tähti