Kysy sähköstäKategoria: VenesähköVeneen akkujen kestävyys
Akut kysyi 1 kuukausi sitten
Hei
Pyydän neuvoa veneen akkujen hoitoon.
Minusta näyttää, että akkuni eivät kestä samalla tavalla kuin muilla tuntemillani veneilijöillä vaan kuluvat loppuun liian nopeasti.
Minulla on purjevene.
Minulla on 2×100 ampereerin agm hupiakkua ja yksi 60 ampeerin lyijyakku starttaamiseen.
Starkkiakussa ei ole ongelmia vaikka se latautuu vain silloin kun veneen moottori on käynnissä.
Hupiakkuja lataan moottorilla, maasähköllä ja 50 watin aurinkopaneelilla.
Exiden 100 amperin agm akut ovat nyt kaksi vuotta vanhat ja näyttävät olevan taas aika heikossa kunnossa.
Saaressa ollessani käytän koko ajan jääkaappia, kuuntelen vähän radiota, katselen tv:tä, käytän lämmitintä jos on viileätä ja pidän valoja veneessä jos on pimeätä.
Näin toimien akuissa riittää puhtia noin yhden vuorokauden ajaksi vaikka välillä aurinkokin paistaisi. Vuorokauden kuluttua yritän sitten ladata akkuja käynnistämällä moottorin.
Muutamat tutut veneilijät ovat käyneet katsomassa venettäni ja ovat myös mitanneet sähkön kulutusta mittareilla mutta mitään vikaa ei ole löytynyt.
Pitäisikö akkujen kestää yli 2 vuotta?
Onko haittaa jos hupiakut ovat agm-akkuja ja starttiakku on lyijyakka?
Mihin virta katoaa?
Mistä vikaa kannattaisi etsiä?
Olen jos ostanut akkumonitorin, jonka avulla voisin ehkä seurata akkujen kuntoa ja kulutusta paremmin.
Mitä neuvoisitte tekemään seuraavaksi, jotta ei tarvitsisi ostaa uusia kalliita akkuja parin-kolmen vuoden välein.
Terveisin Roger Nordman

1 vastausta
Kirsi vastasi 1 kuukausi sitten
AGM akkuja on eri tyyppisiä; varusteakkuja ja enemmän ns starttiakkuja. Jos oletetaan että veneessäsi olevat akut ovat ns varusteakkuja, tulisi niiden kestää kuvailemassasi käytössä enemmän kuin 2 vuotta. Tärkeää huomata, että vain n 50% ns nimelliskapasiteetista voidaan todellisuudessa käyttää = 2 x 100 nimelliskapasiteetti tarkoittaa 100Ah hyötykapasiteettia.
Voisit käydä STEK’in verkkosivuilla ja kokeilla ”Laske veneesi sähkönkulutus” laskuria.Syötä siihen pyydetyt tiedot ( = eri laitteiden lukumäärä, käyttöaika / vrk ) niin saat laskennallisen arvion mihin akkujesi kapasiteetti riittää.

AGM -akuilla on erilainen latauskäyrä kuin tavallisilla lyijyakuilla. Jos maasähkölaturissa on tavallisen akun latauskäyrä, ei AGM akku lataannu täyteen; saatat helposti tästä syystä menettää 10% käyttökapasiteetista.
Mainitset kysymyksessäsi, että starttiakku latautuu vain koneella, joten oletan että akkupiirit on erotettu toisistaan diodilla. Jos koneen laturi ei ole kompensoitu se ei lataa välttämättä akkuja täyteen jännitehäviöstä johtuen. Starttiakun kohdalla juttu ei ole kriittinen, koska sitä käytetään vain koneen käynnistämiseen. Varusteakkujen kohdalla törmätään samaan juttuun kuin maasähkölaturilla = ei saavuteta täyttä latausta.

Tätä vajaan latauksen ” vikaa ” on helpoin korjata vaihtamalla maasähkölaturi sellaiseksi, että siinä on AGM-ohjelma.

Akkumonitori on erinomaisen hyödyllinen laite, koska siitä näkee akkujen käytettävissä olevan kapasiteetin, latautuuko / purkaantuunko akku, saat ajoissa hälytyksen kun varaustila laskee käyttövarauksen alarajaan, jne.