Kysy sähköstäKategoria: VenesähköSulake starttipiiriin?
Hämmentynyt veneilijä kysyi 4 viikkoa sitten
Olen asentamassa veneeni 2-akkujärjestelmään  \”älykästä\” laturia CTEK D250SE joka korvaa nyyisen mekaanisen pääkytkimen akkujen valintaan. Haluaisin samalla parantaa sähköasennusten turvallisuutta erityisesti starttipiirin osalta kytkemälla siihen uuden pääkatkaisijan lisäksi sulakkeen.
Olen kuitenkin hämmentynyt siitä, miten eri oppaisssa ja tietolähteissä näiden asentamista suositellaan. STEKin Sähkö ja vene oppaassa on selvästi sanottu (s. 44) että \”kaikki johtimet tulee varustaa johdonsuojavarokkeilla\”, mutta oppaan liitteiden kytkentäkaavioihin ei k.o. varoketta ole piirretty starttiakun ja – moottorin väliin, mutta kylläkin pääkytkin. CTEKin mallikaavioon on merkitty sulake muttei pääkytkintä. Skyllermarksin Elguiden 2018 neuvoo myös jättämään kytkimen pois mutta vaatii sulakkeen (s. 24). Skyllermarks ei suosittele pääkytkintä koska häiriötilanteessa vika on itse havaittava ja sähköt käsin katkaistava. Pahassa tilanteessa kytkin voi hitsautua kiinni, jolloin virtaa ei välttämättä pystykään katkaiseman nopeasti. Skyllermarks suosittelee starttikaapeliin ainioastaan sulaketta, koska se katkaisee virran ylikuormituksen ja lyhytsulun saattuessa automaatttisesti. Stora boken om el ombord-kirjassa suositellaan starttipiiriin katkaisijan lisäksi sulaketta, tosin varovasti, sanomalla että \”sulake on hyvä koska kaikki viat, jotka starttipiirissä aiheuttavat sulakkeeen palamisen, aiheeuttaisivat tulipalon\” (s. 97) ja että \”monet asentajat pitävät starttiakun kaapelin sulaketta välttämättömänä vaikka sen liitoksista aiheutuukin jännitehäviötä\” (s. 111). Veneeni valmistaja ei ole asentanut starttipiiriin sulaketta, mutta kylläkin katkaisijan.
Epäselvyydestä huolimatta ajattelin asentaa starttiakun + navan lähelle  300 A sulakkeen kaapeliin (50 mm2, 3 m meno-paluu) ja pääkatkaisijan lähemmäs starttimoottoria. Starttimoottorin teho on 1,4 kW (output) ja maksimaalinen virran tarve (moottorin valmistajan ilmoittaman käyrän huippu) n 250 A. Tällä ratkaisulla pyrin estämään kaapelin palamisen ylikuormituksesssa tai lyhytsulussa. Pyydän asiantuntijan näkemystä tästä ratkaisusta.

1 vastausta
Kirsi vastasi 2 viikkoa sitten

CTEC D250SE laturi
Tuotekuvauksen mukaan laite korvaa erotusreleen, diodin ja latauksen valintakytkimen. Pitää paikkansa, jos mukana on myös 120S.
Kuitenkin veneen varusteille virta otetaan tällöinkin varusteakulta ja ko CTEC ei katkaise varusteille menevää virtaa = osa varusteista on aina virroitettu koska:

 

  •  erotusrele ja diodi ainoastaan estävät varusteille käytettävän virran oton starttiakulta

 

  • Erotuskytkin ( asennot 1, 2, 1+2 , OFF ) mahdollistavat  virransyötön katkaisun OFF asennossa.

 

  • toiminnallisesti CTEC vastaa täysin vain erotusrelettä ja diodia, mutta ei valintakytkintä OFF toiminnan osalta

 

  • 120S:ssä oleva lähtöä kulutuslaitteille ei voi sulkea, vaan sen kautta voidaan käyttöohjeen mukaan virroittaa vain laitteita jotka eivät ole kriittisiä ( jääkaappi, sisävalot, jne )koska 120S katkaisee näille menevän virran kun jännite laskee liian alas.

 

  • Kriittiset laitteet (esim  ajovalot, pumput, navigointi-instrumentit, jne ) tulee virroittaa muuta kautta

Näin ollen, jos käytetään tätä CTEK systeemiä, on syytä varustaa kriittisille varusteille lähtevä syöttö omalla pääkytkimellään + pääsulakkeella.
Jos veneessä on laitteita jotka vaativat jatkuvaa virtaa ( radion asemamuisti, kaasu- tai muu hälytin, lämmitin ) olisi viisasta laittaa ne oman pääkytkimen tai laukaistavan automaattisulakkeen taakse, jotta sieltäkin saa virran katkaistua tarvittaessa. Lämmitin haluaa jatkuvaa virtaa koska se ajetaan alas hallitusti tuulettamalla.
Kun katsoo kokonaisuutta saa vastaavan systeemin rakennettua yksinkertaisemmin tavallisilla pääkytkimillä ja esim erotusreleellä tai vastaavalla elektroniselle erottajalla. Esim jääkaappien ja lämmityslaiteen elektroniikaassa on alijännitteen tunnistin , joka sulkee laitteen kun jännite laskee. Valaisimet ja esim nykyaikainen navigointielektronikka toimii 9 – 32 V jännitealueelle.
Tuote-esittely alkaa puhumalla soveltuvuudesta ajoneuvopuolelle – lue asuntoautot ja vaunut.

Näin sanoessani en tarkoita että systeemi ei soveltuisi veneeseen, mutta sillä ei ehkä saavuteta optimaalista toteutusta.

Startin sulake & pääkytkin

Pääkytkin on ehdottomasti turvallisuusvaruste ja se tulee valita kestämään starttivirta. Esim Blue Sea-virrankestot liikkuvat:

 

 

  •  jatkuva 300A

 

 

 

  • 5 min 500A

 

 

 

  • max hetkellinen 700 A

 

Näin ollen jos pääsulake on 250A, palaa tämä ennen muita vaurioita.
Asennetaanko starttipiiriin sulake vai ei, riippuu tilanteesta – haittaa siitä ei ole. Kun kytkennät tehdään laaadukkaasti ei siitä aiheudu merkittävää jännitehäviötä.