Kysy sähköstäKategoria: VenesähköSinkkiä vai magnesiumia anodeihin?
Kirsi Sivun ylläpito kysyi 2 vuotta sitten

Moottorivenettä käytetään sekä merellä että Saimaalla, pääsääntöinen satamapaikka Saimaa. Kumpi materiaali anodeihin, sinkki vai magnesium ja kuinka ko. metallit käyttäytyy jos valitaan ns. väärä?

1 vastausta
Kirsi Sivun ylläpito vastattu 2 vuotta sitten

Muuta peruste tarkasteluun. Merkittävää syöpymistä alkaa tapahtua kun kahden metallin potentiaaliero on vähintään 0,25V. Alla tyypillisten veneissä käytettyjen materiaalien potentiaalieroja:
* Rauta – 0,79V
* Alumiini – 0,85V
* Sinkki – 1,05 V
* Magnesium – 1,09V
Kuten potentiaalieroista näkee, sinkki ( -1,05 V ) toimii hyvänä suojana rautarungolle/rakenteille ( – 0,79V ); potentiaaliero 0,26. Jos vastaavassa tilanteessa käyttää magnesiumia, on ero 0,3, jolloin suojaus on parempi mutta magnesium syöpyy nopeammin. Jos tarkastellaan tyypillista perävetolaitetta ( jokin alumiiniseos ) niin alumiinin potentiaali on -0,85 ja sinkki -1,05 = ero 0,2 joten suoja ei ole kaksinen. Magnesiumilla tilanne on vähän parempi: alumiini – 0,85 ja magnesium – 1,09 = ero 0,24.
Käytännössä esim perävetolaitteissa on vetolaitteita pyritty eristämään jo valmistajan toimesta ja potkurit eivät itseasiassa ole välttämättä galvaanisessa yhteydessä potkuriakselliin; niissä on kumivulganointi navassa.
Oletan, että kysyjää askarruttaa juuri tuo moottorin ja vetolaitteen suojaus. Suositan käyttämään valmistajan suosittamia suoja-anodeja makeavesikäyttöön, koska suoja-anodi on suunniteltu ko valmistusmateriaaleille.
Tarkennan mielelläni vastaustani jos saan tarkempia tietoja.