Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneSähköpyörän lataaminen talonyhtiön autotallissa
Antti kysyi 4 kuukautta sitten

Talonyhtiömme on valmistelemassa sähköautojen lataamisen mahdollistamista lähivuosina. Mutta sähköpyörän osalta ei mielestäni olisi syytä miksi jo nyt ei voisi lämmitystolpan liitäntää (Schuko, vikavirtasuojattu) käyttää sähköpyörän lataamiseen (huomioiden alla esitetyt seikat).
Eli kysymys kuuluu millä perusteilla sähköpyörän lataaminen talonyhtiömme autotallissa tulisi sallia asiantuntijan näkökulmasta?
Lisäkysymyksenä: Olisiko hyvä turvallisuuden lisäämiseksi vaatia tiettyjä teknisiä ominaisuuksia sähköpyörän laturilta ja akustolta kuten (englanniksi Bosch-ominaisuudet):

  • ” The high quality lithium-ion batteries have a battery management system that detects significant potential sources of error and protects cells against overload.”
  • “Safe charging – In conjunction with the battery management system integrated in the battery, Bosch chargers protect the battery against overload during charging, damage caused by extreme overcharging and short circuits. Bosch chargers are designed exclusively for eBikes with Bosch drive, as the components ensure a perfectly coordinated charging and discharging process.

https://www.bosch-ebike.com/fileadmin/EBC/Service/Downloads/Akku_Guide/Akku_Guide_August_2019/Bosch-eBike-Battery-Guide-MY2019-EN.pdf?_=1535448290
Taustatiedot

  • Meidän autotallissa on kunnolliset palovaroittimet ja pyörä sijoitetaan niin, että tuli ei pääse leviämään
  • Autotalli tehty palamattomasta materiaalista (betoni) ja hyvin tuuletettu sekä lämmitetty (min +5 astetta Celcius)
  • Sähköpyörät ovat yleisesti ottaen paloturvallisia. Koska sähköpyörät ovat melko tuore ilmiö, tulipalot saavat helpommin medianäkyvyyttä kuin vaikkapa loisteputkivalaisimen tai television aiheuttamat tulipalot, mikä ruokkii mielikuvaa vaarallisuudesta
  • Paloturvallisuusmääräykset eivät lataamista kiellä
  • Tukes suosittaa latauksen valvomista sähköpyörille mutta käsittääkseni ei sähköautoille – mielestäni tässä ei ole teknistä perustetta miksi sähköpyöriä (tietyin teknisin laatuvaatimuksin) ei voisi ladata samojen periaatteiden mukaan kuin sähköautoja
  • Lataamisesta ja sen laskutuksesta voidaan perin helposti sopia taloyhtiön kanssa, vaikka sähköpyörän sähkönkulutuksessa puhutaankin hyvin pienistä rahasummista (esim. 10-20€ vuodessa)
  • Mielestäni paloturvallisuusnäkokulmasta korkeatasoiset sähköpyörät (meidän tapauksessa L1e-B rekisteröity ajoneuvo) ovat verrattavissa sähköautoihin eli mielestäni se että pyörässä on irrotettava ja autoa pienempi käyttövoima-akku ei tulisi olla syy autotallissa lataamisen kieltämiselle. Autotallissa lataaminen on merkittävästi käytännöllisempää päivittäin sähköpyörää työmatkaan käyttävälle henkilölle (n. 45km yhteensä päivässä)
1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastattu 4 kuukautta sitten

Sähköpyörän laturin teho ja siten laturin pistorasiasta ottama virta on tyypillisesti pieni, korkeintaan 1-2 ampeeria, eli vähemmän kuin autoa lämmitettäessä, joten sen käyttö lämmityspistorasiasta ei muodosta erityistä sähköturvallisuus- eikä paloturvallisuusriskiä.
Sähköpyörät ovat yleisesti ottaen turvallisia, pelastuslaitoksilla on vuodessa vain muutama tehtävä, joka liittyy sähköpolkupyörästä lähteneeseen tulipaloon tai palonalkuun. Harvinaisuus ei tietenkään lohduta silloin kun vahinko sattuu omalle kohdalle, joten pyörä kannattaa sijoittaa lataukseen niin, että jos pyörä syttyy, niin tuli ei pääse leviämään – aivan kuten itsekin ehdotat.
Kuten tuossa toteatkin, sähköpyöriin liittyy juurikin mainittua mediabiasta ja uuteen tekniikkaan kohdistuvaa epäluuloa. Mielikuvaa erityisestä paloriskistä ruokkii vielä kontrasti siihen, että perinteisen polkupyörän itsestäänsyttymisriskihän on käytännössä pyöreä nolla.
En näe estettä kieltää sähköpolkupyörien lataamista autotallissa, edellä mainituin perustein. Suosittelen varmistamaan asian vielä taloyhtiön vakuutusyhtiöltä (onko suojeluehdoissa vaatimuksia sähköpyörän lataukselle) ja polkupyörän käyttöohjeesta (kielletäänkö siellä lataaminen valvomatta).