Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneSähköauton latausteho
taloyhtiössämme on latausasemat, joiden lataustehoksi ilmoitetaan maksimissaan 11kW. Nyt kun siellä ladataan autoa, jonka laturin tehoksi ilmoitetaan 7000 W niin latausasema antaa kuitenkin maksimissaan 3600W tehon. Kysyttäessä niin ilmoitettiin, että auto ottaa maskimissaan vastaan 7000W yhdessä vaiheessa (32A), mutta latausasemassa maksimiteho on yhdessä vaiheessa 3600W ja kolmessa vaiheessa 11000W (3x16A).
Onko mainitun auton kohdalla kyse laturin rakenteesta eikä se voi siis koskaa ladata yli tuon 3600W? Minkälainen auto voi näissä latausasemissa sitten hyödyntää sen 11kW?

1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastasi 1 viikko sitten
Taloyhtiössäsi on tosiaan 3 x 16 A latausasemat, joista saa 11 kW lataustehon, jos autossa on (vähintään) 3 x 16 A laturi. Uusissa täyssähköautoissa on yleensä 3 x 16 A laturi, joten sellaista voi ladata taloyhtiössä 11 kW teholla. Joissain malleissa on jopa 3 x 32 A laturi, (jolloin julkisista latausasemista saa täydet 22 kW lataustehoa), mutta taloyhtiössäsi näidenkin latausnopeus on 11 kW, koska auto ei voi ottaa latausasemasta enemmän tehoa kuin se antaa.

Etenkin aasialaisissa ja brittiläisissä sähköautoissa on tavallista, että laturi on 1 x 32 A (7,4 kW), eli auto osaa hyödyntää vain yhtä vaihetta. Taloyhtiössäsi on 3 x 16 A latausasemat, eli vaiheita on käytössä kolme mutta yhdestä vaiheesta saa enintään 16 A virran. Koska autossasi on yksivaihelaturi, se osaa hyödyntää vain yhtä vaihetta, ja koska kustakin vaiheesta saa vain 16 A virran, auto voi ladata enintään 1 x 16 A virralla eli 3,7 kW teholla (16 A * 230 V = 3,7 kW).

Yksi ratkaisu – joka ei tosin toimi taloyhtiömaailmassa mutta toimii jos käytössä on voimapistorasia – on käyttää latausasemaa, jossa on tehoelektroniikkaan perustuva muunnin, joka muuttaa 3 x 16 A kolmivaihesähkön yksivaiheiseksi sähköksi. Esimerkiksi tämä laite mahdollistaisi kuvaamasi auton lataamisen 1 x 25 A virralla (noin 6 kW teholla):

Sähköalan standardointijärjestö SESKOn sivuilla on myös hieman avattu tätä problematiikkaa.

Lataustehon määrää se hitain pullonkaula.