Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneSähköauton latauslaite kiinteällä kaapelilla taloyhtiössä
Tuukka kysyi 1 vuosi sitten

Kuinka taloyhtiölle perustellaan autokatoksessa oleva sähköauton latauslaite kiinteällä latausjohdolla, joka saattaa roikkua maassa? Latausjohdon pitäisi olla jännitteetön aina, kun se ei ole autoon kytkettynä, mutta voiko tähän jännitteettömyyteen luottaa? Voiko latauslaite toimia virheellisesti siten, että johto onkin jatkuvasti jännitteellinen?

Taloyhtiössä asia saatetaan pahimmassa tapauksessa tulkita siten, että latauslaitteessa kiinteästi oleva latausjohto nähdään sähköturvallisuusriskinä, jos se rinnastetaan ajatuksen tasolla esimerkiksi lämmitystolpasta roikkuvaan johtoon.

1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastattu 1 vuosi sitten

Sähköauton latauslaite kiinteällä latausjohdolla ei muodosta sähköturvallisuusriskiä. Jos se sellaiseksi tulkitaan, kyseessä on väärinkäsitys, joka johtuu siitä, että tavallisesta ulkopistorasiasta roikkuva moottorinlämmittimen johto on sähköturvallisuusriski, koska on mahdollista, että esimerkiksi lapsi laittaa johdon toisen pään suuhunsa tai työntelee kaapelin pistokkeeseen johtavia esineitä. Erityisesti jos kyseessä on vanha ulkopistorasia, josta puuttuu vikavirtasuoja, riski lämmitysjohdon kanssa on todellinen.
Sähköauton latausasemassa ei vastaavaa riskiä ole, koska sähköauton latausasema kytkee latauskaapeliin jännitteen vasta, kun asema havaitsee, että kaapeli on kunnolla kiinni autossa. Tämä on määritelty mm. standardissa SFS-EN 61851-1, joka koskee latausjärjestelmien yleisiä vaatimuksia. Kytkeminen tapahtuu luotettavan kontaktorin avulla. Tämän lisäksi latausasemat – toisin kuin tarpeeksi vanhat ulkopistorasiat – on aina suojattu vikavirtasuojalla. Kiinteäkaapelinen latauslaite ei siis ole sähköturvallisuusriski.
Edellinen koskee myös latauskaapeleita, jotka kytketään sukopistorasiaan. Kaapelissa oleva suojalaiteyksikkö sisältää kontaktorin, joka kytkee jännitteen kaapelin päähän vasta kun kaapeli on kytketty ajoneuvoon.