Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneSähköauton lataus pakkasella
Sähköllä tulevaisuuteen kysyi 4 viikkoa sitten

Hei
Ladatessani hybridiautoa kylmässä suko- rasian kautta niin vaikka akku on latautunut täyteen ja lataus on päättynyt niin lähtiessäni liikkeelle on kantama normaalia lyhyempi – jopa n. 1/3 lyhyempi kuin yleensä. Olisi mielenkiintoista tietää mistä tämä ilmiö johtuu, mutta vielä tärkeämpää tietää toistuisi sama ilmiö ladattavissa täyssähköautoa 11kW laturilla. Asia kiinnostaa, sillä suunnitelmissa on auton hankinta jossa wltp mukainen kantama on n. 400 km. Sillä pääsee pakkasella kyllä mökille (210km) pienellä marginaalilla, mutta jos pois lähtiessä akku ei ole latautunut tavalla joka antaa maksimi kantaman niin siinä tilanteessa tämä ”vajaa” akku + ajaminen kylmässä voi muodostua ongelmaksi (?)
Onko siis kyseessä jokin fysikaalinen ilmiö ladattaessa akkua kylmällä vai johtuuko hybridissä havaitsemaani akun ”vajaus” lataustavasta (8A/suko) tai auton alkeellisemmasta järjestelmästä?

1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastasi 1 viikko sitten
Ladattavien hybridiautojen kehno toimivuus (riittävän) kylmässä säässä johtuu tyypillisesti siitä, että valmistajat eivät yksinkertaisesti ole panostaneet toimivuuteen kylmässä, vaan ajattelevat, että tällöin matka taittuu bensiinillä (tai dieselillä). Ladattavasta hybridiautosta puuttuu yleensä esimerkiksi akun lämmitysjärjestelmä. Riittävän kylmässä sähköllä ajaminen kytkeytyy kokonaan pois päältä.
Tarkka käyttäytyminen riippuu automallista. Mainitsemasi esimerkki, jossa ulkona kylmässä ladatulla akulla auton ilmoittama toimintamatka jää lyhyeksi, johtuu todennäköisesti kahdesta syystä: kylmän akun häviöt ovat niin suuret, että auto ottaa ne huomioon toimintamatkaa arvioitaessa. On myös mahdollista, että akku on niin kylmä, että akunhallintajärjestelmä ei anna ladata sitä aivan täyteen asti (pieni latausteho ei lämmitä akkua tarpeeksi ja autossa ei ole omaa erillistä akunlämmitintä).
Kaikissa 2020-luvun täyssähköautoissa ja myös suurimmassa osassa 2010-luvun täyssähköautoja on kunnollinen akun lämmitysjärjestelmä, joten 11 kW latausmahdollisuus mökillä varmistaa, että saat akun täyteen kovalla pakkasellakin.
Jos pakkasta on kolmattakymmenettä astetta, sähköauton toimintamatka voi romahtaa jopa puoleen WLTP-toimintamatkasta. Tällaisia pakkasia on ainakin Etelä-Suomessa niin harvoin, että ongelmia ei pitäisi tulla mutta 400 km WLTP-toimintamatkaisen sähköauton 210 km matka kyllä yleensä taittuu tällaisellakin pakkasella, jos akun esilämmittää ennen lähtöä. Pahimmassakin tapauksessa joudut pitämään n. 10 minuutin tauon pikalatauspaikalla.