Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneSähköauton lataamisesta
Timo Kekkonen kysyi 1 vuosi sitten

Onko siitä jotain haittaa/vaaraa jos sähköauto tai ladattava hybridi on pitempään (= useita tunteja tai päiviä) kytkettynä lataukseen senkin jälkeen kun akku on täyteen ladattu. Vaikuttaako asiaan se tapahtuuko lataus hitaasti shuko pistokkeella tai nopeammalla latausasemalla.

1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastattu 1 vuosi sitten

Kyseisestä menettelystä ei ole vaaraa eikä asiassa ole merkitystä sillä, käytetäänkö sukopistokelatausta tai nopeampaa latausasemaa. Auton latausjärjestelmä huolehtii siitä, että akku ei ylilataudu, vaikka johto olisi seinässä ”liian kauan”. Jos puhutaan muutamista päivistä, menettelystä ei ole myöskään muuta haittaa.
Jos puhutaan useista kuukausista, kannattaa huomioida, että se, että litiumakkuja pidetään täyteen ladattuna pitkiä aikoja, lyhentää akuston elinikää. Toisaalta akusto voi vaurioitua pysyvästi, jos se pääsee aivan tyhjäksi. Jos esimerkiksi lähtee ulkomaan työkomennukselle vuodeksi, kannattaa auto laittaa johdon päähän ja säätää auton asetuksista, että akku ladataan vain 50 % varaustasoon. Kaikissa sähkö- ja hybridiautoissa ei ole tällaista säätömahdollisuutta, joten silloin kannattaa pyytää jotain luotettavaa tuttua pitämään huolta autosta – esimerkiksi pyytää laittamaan johto seinään ja latailla akku 60-70 prosentin tienoille, josta se sitten laskee pikku hiljaa tyhjemmäksi.
Jos autossa on puhelinsovelluksella ohjattavia toimintoja, ajoakku tyhjenee nopeammin kuin autoissa, joissa on hereillä ainoastaan keskuslukitusjärjestelmä. Tarkemmat ohjeet pitkäaikaissäilytykseen kannattaa kysyä kyseisen automallin maahantuojan edustajalta.