Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneSähköauton lataaminen pakkasessa?
Jarmo Haapa-aho kysyi 2 vuotta sitten
Miten pakkanen vaikuttaa sähköauton akun latauskykyyn? Onko sähköauto vain kesäauto mikäli ei omista lämmintä tallia?

1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastasi 2 vuotta sitten
Hei,
erinomainen kysymys! Vastaus lyhyesti: riippuu automallista, lataukseen käytössä olevasta tehosta sekä asuinpaikasta.
Käytännössä sähköauto kuin sähköauto latautuu nätisti tavallisesta kotitalouspistorasiasta, jos pakkasta on enintään −20 °C. Tätä kylmempää on Etelä-Suomessa hyvin satunnaisesti. Eli jos asut Etelä-Suomessa, lämpimän tallin puute ei tee mistään sähköautosta kesäautoa.
Kylmemmässä säässä tilanne mutkistuu seuraavista syistä:

  • Jos käytössä on vain kotitalouspistorasia, josta saa tehoa ulos noin 2 kilowattia, auto latautuu hitaasti tai lataus ei välttämättä käynnisty ollenkaan, koska auton oma akunlämmitin joko haukkaa lähes kaiken käytettävissä olevan tehon tai lämmitin ei kykene lämmittämään akkua riittävän lämpimäksi latausta varten. Jos käytössä on voimavirtapistorasia tai kiinteästi asennettu latauslaite yli 4 kW teholla, ongelmia itse latauksen suhteen ei tule, sähkönkulutus vain kasvaa.
  • Joissain (etenkin vanhemmissa) sähköautomalleissa ei ole akun lämmitintä lainkaan. Tällöin akku ei lataudu ollenkaan, jos auto on seissyt riittävän kylmässä niin että akku on jäähtynyt liian kylmäksi latausta varten.

 Jos käytössä on riittävästi lataustehoa (yli 4 kW) ja autossa on akun lämmitin, sähköauto latautuu pohjoisenkin pakkasissa. Kylmä sää syö luonnollisesti käytettävissä olevaa toimintamatkaa, koska vastusvoimat, kylmän akun häviöt ja ennen kaikkea ohjaamon lämmitys syövät energiaa.
Jos kiikarissa on joku tietty sähköautomalli, kannattaa kysellä käyttäjien talvikokemuksia esimerkiksi kyseisen sähköauton omistajien Facebook-ryhmästä. Näissä ja erityisesti myyjien puheissa kannattaa muistaa terve lähdekritiikki.