Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneSähköautojen latauksen palovaara?
pitääkö olla huolissaan ? kysyi 5 kuukautta sitten
Viime aikoina on kirjoiteltu paljon sähköautojen tulipaloistapaloista ja miten vaikea niitä on sammuttaa. Taloyhtiössämme suunnitellaan parhaillaan sähköautojen latauspisteiden asentamista autohalliin. Olisin kysynyt lisääkö sähköautojen lataaminen autohallissa paloriskiä ja miten taloyhtiön pitäisi varautua mahdolliseen kohonneeseen riskiin. Tuleeko sinen asentaa samalla jotain uusia palovaroittimia tai onko jotain muuta joka tulee huomioida turvallisuuden näkökulmasta. Kyseessä on lämmitetty autohalli, joka sijaitsee asuintalon alla ja siellä on 20 autopaikaa.
Aina välillä uutisissa kerrotaan sähköautojen paloista ja olen jopa nähnyt tien varrella palaneen sähköauton. Miten yleisiä sähköautojen tulipalot ovat ja missä niitä sattuu?

1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastasi 5 kuukautta sitten

Nykytietämyksen mukaan sähköautojen syttymisriski ja palokuorma eivät merkittävästi eroa perinteisistä autoista hyvässä eikä pahassa. Tähän on päädytty sekä tammikuussa julkaistussa laajassa tieteellisessä katsausartikkelissa, joka on julkaistu arvostetussa Fire Technology -lehdessä (1) että keväällä julkaistussa RISEn (ruotsalainen tutkimuslaitos, vastaa Suomen VTT:tä) raportissa (2). Näyttöä ei myöskään ole siitä, että juuri lataaminen lisäisi syttymisriskiä havaittavasti: sähköautoja, kuten muitakin autoja on syttynyt palamaan niin ajaessa, parkissa kuin johdon päässä ollessankin. Jos aihe kiinnostaa enemmän, kyseiset artikkelit kannattaa lukea läpi. RISEn raportin johtopäätökset ovat seuraavat (englanniksi):

 

Based on the findings from statistics and a literature review, there were no indications that charging of electric cars in parking garages would result in an increased probability of fire. The regulations regarding charging points for electric cars seem to be adequate for ensuring that the risk of fire arising due to the charging of electric cars in parking garages is acceptable. This requires that the charging points are in accordance with the regulations and that the recommendations from the car manufacturers and the producers of the charging points are followed. It is important to avoid the use of wall outlets not intended for the charging of vehicles and also to avoid the use of extension leads. Based on this, the need for fixed water-based firefighting systems in parking garages is no higher for parking garages with the possibility of charging of electric cars than in other parking garages.

There are still many unknown factors with regard to both the development of fire in parking garages in general and also regarding potential fire propagation to the battery pack specifically. These are areas where knowledge is needed in order to increase the accuracy of evaluations and recommendations.

 

Palohälytys- tai ilmoitinjärjestelmän käyttö pysäköintihallissa on tietenkin hyvä asia ja uusissa rakennuksissa käsittääkseni pakollinenkin, mutta tämä ihan yleistä paloturvallisuutta, ei sähköautoja ajatellen. Autopalo sisätiloissa on aina vaarallinen tilanne, etenkin jos autot ovat hallissa niin tiuhassa että palo leviää autosta autoon. Pelastusviranomaisten tietokantaan kirjataan noin 1300 henkilöautopalotehtävää vuosittain, mikä on vähän suhteessa autojen määrään mutta sen verran suuri lukema, että tilanne jossa auto syttyy omassa parkkihallissa pitää ottaa huomioon yhtiön pelastussuunnitelmassa.

 

Pelastuslaitosta ajatellen sähköauto on erilainen sammutettava kuin polttomoottoriauto: perinteinen auto sammuu nopeasti kun vain suihkuttaa runsaasti vettä päälle. Samoin sähköautokin, jos palo ei ole levinnyt auton ajoakkuun. Mikäli ajoakku palaa, sähköautopalon sammuttaminen kestää useita minuutteja, koska ajoakku pitää saada jäähtymään runsaalla vedellä. Lisäksi akkupalossa on uudelleensyttymisen vaara, eli sähköauto pitää hinata sammuttamisen jälkeen ulos parkkihallista paikkaan, jossa sen uudelleensyttyminen ei aiheuta vaaraa. Akkupalo saa alkunsa käytännössä aina akun sisäisestä viasta: akut on erittäin hyvin suojattu ulkopuoliselta palonlähteeltä, tämä vaaditaan tyyppihyväksyntätesteissä. Esimerkiksi Norjan Stavangerin lentokentän tuhoisassa pysäköintilaitospalossa (jonka aiheutti vanha dieselauto, Opel Zafira) yhdenkään sähköauton ajoakku ei syttynyt (3).

 

(1) Sun, Peiyi, et al. ‘A Review of Battery Fires in Electric Vehicles’. Fire Technology, vol. 56, no. 4, July 2020, pp. 1361–410. Springer Link, https://link.springer.com/article/10.1007/s10694-019-00944-3 .

 

(2) Brandt, Are W., and Karin Glansberg. Charging of Electric Cars in Parking Garages. 2020. https://risefr.no/media/publikasjoner/upload/2020/report-2020-30-charging-of-electric-cars-in-parking-garages.pdf .

 

(3) Tore, Jan. ‘Several EVs involved in a massive fire, no battery packs caught fire’. eMOBILITY NORWAY, 9 Jan. 2020, https://www.emobilitynorway.com/post/several-evs-involved-in-a-massive-fire-no-battery-packs-caught-fire .