kuinka kannattaa tehdä lasikuiturunkoisen ja sisältä puuverhoillun uppoumarunkoisen matkaveneen (10 m Family Cruiser etu- ja takakajuutalla) ukkossuojaus? Korkein piste on keskellä kattoa oleva vhf-antenni ja puinen vähän matalampi valomasto (joka ei jatku ruffin katon läpi).
Tai miten voisi tehdä hätäukkosjohdattimen ukkosen uhatessa? Missä ukkosen yllättäessä kannattaa oleskella, jos on rannassa tai ankkurissa?
Family Cruiser’iin voi kohtuullisesti soveltaa samaa käytäntöä kuin purjeveneeseen.
Vaihtoehtoja olisi ehkä pari:
1) Kiinteä
– Muistaakseni masto on tuettu sivusuunnassa jonkinlaisille vaijereilla kanteen metallisilmukoihin
– jos vaijerit ovat kovin ohuet, ne kannattaa ehkä paksuntaa
– näitä voidaan rinnastaa purjeveneen maston ns. vantteihin ja rosteihin
– kannen alta yllä mainitusta metallisilmukan kiinnitysruuvista vedetään paksut kaapelit ( 50 mm2 ) alas pilssiin kummaltakin puolelta ja edelleen kiinni metalliosaan joka on yhteydessä veteen – ei moottori tai runkoläpivientiä.
2) Tilapäinen
– tehdään mastosta tuleviin vaijereihin kiinnityspiste paksulle kaapelille ( 50 mm2 ) – mieluiten pulttiliitos ja kaapeliin rengaspääte
– kaapelin mitta pitää olla niin pitkä että se ulottuu 40 – 60 cm veden alle kun se on kiinni yllä mainitussa kiinnikkeessä ja pudotettuna laidan yli veteen
– kuoritaan eristettä kaapelin päästä esim 20 cm ja jos mahdollista puristetaan siihen esim kupariputki
Missä kannattaa oleseklla:
– jos tarkoitus on oleskella veneessä niin kannattaa välttää yllä mainittujen metalliosien koskettelua, muuten paikalle ei ole väliä.
– mastosta tulevat vaijerit ja niihin liitetyt kaapelit pyrkivät johtamaan virran veten ja samalla muodostamaan ns. Faradaym häkin, joka suojaa sen sisällä olevia.
Jos ollaan rannassa ja rannalta löytyy suojaisempi paikka niin toki sitä kannattaa käyttää.
Please login or Register to submit your answer