Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneMiten pitkälle sähköautolla pääsee?
Sähköautoa hankkimassa kysyi 2 vuotta sitten

Kuinka pitkälle sähköautolla pääsee yhdellä latauksella?

1 vastausta
Asiantuntija Sivun ylläpito vastattu 2 vuotta sitten

Riippuu sähköautosta. Nykyään edullisimmissakin eli noin 30000-35000 euron hintaisissa sähköautoissa on noin 30-40 kilowattitunnin kokoinen akku. Kalliimmissa, noin 100000 euron hintaisissa Jaguarin I-Pace ja Teslan Model S ja X -autoissa on mallista riippuen noin 70-100 kilowattitunnin akku.

Sähköauto kuluttaa autosta, ajotyylistä ja säästä riippuen noin 15-25 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Isot ja painavat Jaguarit ja Teslat kuluttavat maantieajossa sadalla kilometrillä noin 20 kWh, kun vaikkapa kevyempi ja pienempi Hyundai Ioniq Electric haukkaa satasella 15 kilowattitunnin luokkaa.

Ajotyylin vaikutusta ei voi vähätellä: esimerkiksi ylinopeus moottoritiellä (140 km/h) voi nostaa kulutuksen jo lähelle 30 kilowattituntia sadalla, kuten myös jatkuva ohittelu ylinopeutta valtatiellä.

Vastaavasti kalliimmissa autoissa on myös suurempi akku. Karkeasti voidaan arvioida, että noin 35000 euron hintaluokan sähköautoilla saavutetaan reilu 200 kilometrin toimintasäde maantieajossa ja sadantonnin hintaluokalla päästään 300-400 kilometriin.

Akun kapasiteetin tuplaaminen ei automaattisesti kaksinkertaista toimintasädettä, koska samalla auton massa kasvaa merkittävästi. Kalliit autot ovat myös suurempikokoisia muutenkin, mikä lisää ajovastusvoimia.

Tällä hetkellä markkinoilla olevien sähköautojen toimintamatka ilmoitetaan kaupunkiajopainotteisen NEDC-syklin perusteella, josta voidaan yksinkertaistaen sanoa, että se kertoo auton toimintasäteen jos ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia vaakasuoralla tiellä kesällä vakionopeudensäädin päällä.

Esimerkiksi Renault Zoe, jolle on ilmoitettu 400 kilometrin NEDC-toimintasäde, kulkee yhdellä latauksella noin 300 kilometriä kaupunkipainotteista ajoa, reilut 200 kilometriä maantieajoa ja vajaat 200 kilometriä moottoritieajoa. 400 kilometrin toimintasäteen saavuttanee, kun jurnuttaa 60 km/h vakionopeudensäädin päällä vaakasuoralla tiellä ilman lämmitystä tai ilmastointia.

Pakkasella sekä akun sisäiset häviöt että ajovastusvoimat kasvavat, minkä lisäksi ohjaamon lämmitys kuluttaa energiaa. 20 asteen pakkasessa moottoritiellä ylinopeutta kaahatessa Tesla Model S voi haukata yli 30 kilowattituntia satasella. Myös akun lämmittäminen ajolämpöiseksi haukkaa muutaman kilowattitunnin, jos auto on seissyt pakkasessa tuntikaupalla.

Ladattavilla hybridiautoilla on tyypillisesti noin 50 kilometrin NEDC-toimintasäde sähköllä ajettaessa, mikä tarkoittaa käytännössä 30-40 kilometrin sähköistä ajoa. Sähkön loppuessa voi bensiinillä (tai dieselillä) ajaa sitten kuten perinteisellä autolla. Auto huolehtii käyttövoiman vaihtamisesta automaattisesti.