Aurinkopaneelit eivät ole merkittävä vuotovirtojen lähde. 2001 yhteydessä käytettiin S120 vetolaitetta, jota ei ole eristetty koneesta. Jos haluaa varmistaa, ettei vetolaite joudu vuotovirtapiiriin, voi akulta koneelle menevään minus kaapeliin asentaa pääkytkimen, jolla kone eristetään täydellisesti veneen muusta sähköjärjestelmästä kotisatamassa oltaessa.
Et maininnut onko aurinkopaneelit kytketty säätimen kautta akkuihin. Paneelit olisi hyvä kytkeä säätimen kautta estämään pimeällä purkautumista ja ylilatausta.
50W paneeli saattaa yliladata starttiakun, koska akku on yleensä varsin täynnä koneella-ajon jäljiltä. 100W paneeli on varsin tehokas, ja jos aurinkoa ja aikaa riittää, niin säädin on suositeltava.
Aurinkopaneelien lataus on hyvä viedä suoraan akuille. Kummallakin paneelilla olisi hyvä olla oma säätäjä estämässä akkujen ylilataamista. Toisaalta säätäjässä on myös diodi, joka estää purkaantumisen pimeään aikaan. Vuotovirrat eivät yleensä aurinkopaneelien kohdalla ole ongelma.
Vuotovirtojen riski kasvaa tyypillisesti kotisatamassa oltaessa, ollaan pidempään samassa paikassa.
Koska usein miten moottorin pääkytkin katkaisee vain plus -johtimeen syntyy mahdollinen kierto moottorin / vetolaitteen rungon kautta. Tämän voi estää keräämällä kaikki miinusjohdot ns miinus -kiskoon ja laittamalla pääkytkimen myös johtoon joka yhdistää miinus – kiskon koneen runkoon.
Please login or Register to submit your answer