Kysy sähköstäKategoria: VenesähköLisäakun käyttö
Samuli kysyi 3 vuotta sitten

Olen varmaankin melko tyypillisessä tilanteessa, jossa veneen käyttöakkujen kapasiteetti ei tahdo riittää. Olen ajatellut ratkaisuksi hankkia erillisen käyttöakun, joka on samaa tyyppiä varsinaisten käyttöakkujen kanssa (2 x 80 Ah Dual), kapasiteetti vain olisi suurempi (115 Ah).
Tarkoituksena olisi liittää lisäakku tarvittaessa käynnistyskaapeleilla käyttöakkujen rinnalle ja näin kasvattaa kapasiteettia. Lisäakku irroitetaan muista akuista ennen moottorin käynnistämistä ja ladataan myöhemmin erikseen omalla laturillaan.
Olen ymmärtänyt, että erilaisten akkujen lataaminen rinnan turmelee akut, mutta jos virtaa vain otetaan lisäakusta, aiheuttaako se ongelmia?
Onko ratkaisusta ylipäätään hyötyä? Muut ratkaisut (aurinkopaneelit, generaattori jne.) eivät sovi tai tuota riittävästi virtaa.

1 vastausta
Kirsi vastasi 2 vuotta sitten
On tärkeää että akut ovat tyypiltään samoja. Ah- lukema niissä voi olla eri.
Turvallisempaa olisi liittää lisäakku kiinteästi muiden varusteakkujen kanssa rinnan ja asentaa sen ( + ) kaapeliin pääkytkin, jolla voit määritellä onko lisäakku käytössä vai ei. Tällöin kun pääkytkin on OFF, lisäakku ei ole käytössä eikä siis luovuta virtaa eikä lataudu esim moottorin käydessä. Kun pääkytkin on ON, lisäakku on käytössä ja latautuu moottorin käydessä.
Varmin ja yksinkertaisin tapa on varata yksi akku vain starttikäyttöön ( huonona puolena se, ettei siitä pysty ottamaan virtaa varusteille) ja riittävä määrä varusteakkuja ( = Ah määrä suhteessa kulutukseen ) sekä varustaa systeemi jänniteohjatulla erotusreleellä ja omalla pääkytkimellään sekä moottori- että varustepuolelle. Ko. rele huolehtii siitä, että piirit pysyvät erillään ja toisaalta hoitaa lataamisen jakamisen sekä koneelta että ns. maasähköltä. Tällöin ei tarvitsisi säätää kaapeleiden tai ylimääräisten kytkinten kanssa.