Mihin perustuu vaatimus käyttää ainoastaan kaksoiseristettyjä sähkölaitteita veneen maasähköjärjestelmässä?
Jos jonkun syyn takia kaksoiseristämätöntä sähkölaitetta joudutaan kuitenkin käyttämään, mitä riskejä siihen liittyy ja miten jäännösriski minimoidaan?
Jos jonkun syyn takia kaksoiseristämätöntä sähkölaitetta joudutaan kuitenkin käyttämään, mitä riskejä siihen liittyy ja miten jäännösriski minimoidaan?
1 vastausta
Kaksoiseristettyjen laitteiden käyttäminen on suositus.
Veneissä merkittävän ongelman muodostaa mahdollinen maadoituksen (suojamaa) kautta tapahtuva galvaaninen ja vuotovirtojen aiheuttama korroosio. Suojamaan kautta on ”helppo” kytkeä naapurivene oman veneen kanssa kimppaan, kun maasähkö on liitettynä. Toisaalta eristävästä materiaalista rakennetun veneen (lasikuitu) maadoittaminen on haastavaa, koska useat moottorivalmistajat kieltävät moottorin tai vetolaitteen käyttämisen maadoituspisteenä korroosion ehkäisemiseksi.
Käytännössä useimmat venekäyttöön tehdyt laitteet (akkulaturit, lämminvesivaraajat, yms.) ovat itseasiassa olleet jo vuosia kaksoiseristettyjä.
Jos käytetään sekaisin – kaksoiseristetty / ei – luodaan mahdollisesti tilanne jossa kukaan ei tiedä, miten virta kiertää vikatilanteessa.
Veneissä merkittävän ongelman muodostaa mahdollinen maadoituksen (suojamaa) kautta tapahtuva galvaaninen ja vuotovirtojen aiheuttama korroosio. Suojamaan kautta on ”helppo” kytkeä naapurivene oman veneen kanssa kimppaan, kun maasähkö on liitettynä. Toisaalta eristävästä materiaalista rakennetun veneen (lasikuitu) maadoittaminen on haastavaa, koska useat moottorivalmistajat kieltävät moottorin tai vetolaitteen käyttämisen maadoituspisteenä korroosion ehkäisemiseksi.
Käytännössä useimmat venekäyttöön tehdyt laitteet (akkulaturit, lämminvesivaraajat, yms.) ovat itseasiassa olleet jo vuosia kaksoiseristettyjä.
Jos käytetään sekaisin – kaksoiseristetty / ei – luodaan mahdollisesti tilanne jossa kukaan ei tiedä, miten virta kiertää vikatilanteessa.
Please login or Register to submit your answer