Tämä johtuu siitä, että rautateillä käytetään huomattavasti suurempaa jännitettä. Suomessa sähköjunien jännite on 25 kilovolttia (25 000 volttia) vaihtojännitettä ja Helsingin raitiovaunut toimivat 600 voltin tasajännitteellä. Koska rautateillä tarvitaan suuria tehoja, veturien syöttö pienellä jännitteellä ei onnistu.
Suuri jännite aiheuttaa sen, että valokaari ”hyppää” pidemmän matkan ja aiheuttaa myös vakavat palovammat. Pelkkä sähköistetyllä junaradalla kävely ei kuitenkaan aiheuta sähköiskun vaaraa, koska jännitteiset ajojohdot ovat korkealla. Vaaratilanteet ja jopa kuolemantapaukset aiheutuvat useimmiten siitä, että kiivetään pysähdyksissä olevan junavaunun katolle ja kosketaan tai mennään liian lähelle jännitteistä johdinta, jolloin syntyy valokaari johdon ja henkilön välille.
Raitiovaunujen jännite on niin pieni, ettei se ”hyppää” ja raitiovaunut eivät yleensä seiso valvomattomana jännitteisen johdon alla. Pienempi jännite on myös vähemmän vaarallinen.
Please login or Register to submit your answer