Kysy sähköstäKategoria: Muutauton lämmitysjohto
Jaakko Tyrväinen kysyi 7 kuukautta sitten

miksi auton lämmitysjohtoa ei saisi pitää tolpassa kiinni kun se ei ole käytössä? tolpan läppä on lukittu. piuhaan ei tule virtaa silloin kun se ei ole käytössä ja sen pää on suojattu tulpalla.

Kaapeli on ohjattu pelkästään kellolla, siinä on oma vikavirtasuoja ja kiedottu tolpan ympärille niin ettei se roiku maassa asti, eikö vieläkään saa pitää sitä siinä omalla vastuulla kun kaapeli on kuitenkin minun omaisuutta niin olen valmis ottamaan riskin että se vahingoittuu vaikka se on erittäin epätodennäköistä?

Kaapeli on tulpattu niin että ei ole mahdollista että vesi pääsisi kaapelin päähän aiheuttamaan vikavirran virhe laukaisua ja vaikka aiheuttaisikin niin se katkaisisi virran ainoastaan minun kaapelista koska siinä on erikseen oma vikavirtasuojaus

1 vastausta
Asiantuntija Sivun ylläpito vastattu 7 kuukautta sitten

Syynä on se, että pistorasiasta roikkuva autolämmityksen liitäntäkaapeli voi vahingoittua, esim. lumenaurauksen takia (jos sattuu olemaan lunta), tai auto voi ajaa sen päälle. Lapset voivat leikkiä rikkinäisen ja mahdollisesti jännitteisen kaapelin kanssa ja saada vaarallisen sähköiskun. Pistorasioiden syöttö on usein ohjattu kellolla ja muulla etäohjauksella esim. puhelimella tai lämpötilan mukaan. Jolloin liitäntäkaapeli voi olla jännitteinen silloinkin, kun se ei ole kytketty autoon. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesilla on verkkosivuillaan antanut ohjeita autolämmitysjohtojen käytöstä https://tukes.fi/documents/5470659/8647605/auto_lammitysjohdot.pdf

Nämä erityiset autojen lämmityskaapeleita koskevat vaatimukset ja ohjeet ovat varsin vanhaa perua. Nykyään on uusissa suojaus parempi, koska käytetään vikavirtasuojausta ja lämmityskaapelien pakkaskestävyys on parempi. Suomessa on vielä käytössä paljon vanhoja autolämmityspistorasioita, joita ole suojattu vikavirtasuojalla. Ohjeita on kuitenkin syytä edelleen noudattaa myös sen takia, että liitäntäkaapeli säilyy ehjänä eikä kaapelin kastuminen aiheuta vikavirtasuojan virhelaukaisua.

Ohjeissa on otettu huomioon se, että käytössä on paljon vanhoja pistorasioita, joissa ei ole vikavirtasuojausta. STEK ei voi antaa ohjeita, jotka ovat ristiriidassa viranomaisten ohjeiden kanssa.

Ajoneuvon lämmityksen liitäntäkaapelin käytöstä ei ole erityisiä velvoittavia säädöksiä, mutta sähköturvallisuuslain mukaan sähkölaitteiston (sähköasennuksen siihen kuuluvine laitteineen) käytöstä on vastuussa laitteiston haltija.