Kysy sähköstäKategoria: VenesähköAlumiinivene: sähkökorroosio ja akkujen lataus
Asiantuntija Sivun ylläpito kysyi 2 vuotta sitten

Alumiinivene

Minulla on juuri hankittu 8.5 metrinen kahdella hyrillä oleva alumiinivene. Mitä sähkölaitteissa ja miten pitää huomioida sähkökorroosion varalta. Nyt ”maasähkö” roikalla kun akkuja lataa jne….

Toinen kysymys akkujen latauksesta – veneessä kaksi hupiakkua ja yksi käynnistysakku. Miten lataus pitää tehdä? Vuorotellen akku kerrallaan? Vai voiko samanaikaisesti jollain samanmerkkiset navat yhdistävällä kaapelilla? Kaksi akuista on kytketty sarjaan (onko oikea termi?) – siis plussat yhteen ja miinukset yhteen, jos laitan laturin toiseen akkuun, niin lataako myös ”sarjassa olevan”??

1 vastausta
Asiantuntija Sivun ylläpito vastattu 2 vuotta sitten

Metalliveneiden kanssa on aina syytä olla tarkkana, miten niissä sähköja kytketään. Näin etenkin kun ollaan rannassa ja kiinni maasähkössä. Veneen varusteita, esim navigointilaitteita, ei kannata eriksen maadoittaa runkoon, ellei se ole aivan välttämätöntä.  Starttiakulle kannataa laittaa ns 2-napainen pääkytkin joka katkaisee sekä ( + ) että ( – ) johdot ollessaan OFF asennossa, eli kun vene on rannassa.
Oikea termi kytkennälle on rinnankytkentä ( + ) :sat ja ( – ) :set yhteen, mutta selityksesi on selkeä joten ei takerruta nimityksiin.
Et ole kertonut millainen pääkytkinjärjestelmä sinulla on käytössä, joten en voi esittää varmasti turvallista ja varmaa vastausta latauksesta koskien veneesi järjestelmää.

 

Suosittelisin kuitenkin mieluimmin pääkytkin- järjestelmän ja latauksen toteuttamista siten, kuin Vene ja sähkö-oppaassa neuvotaan ”Kahden akkupiirin järjestelmä 2-napaiselle moottorin pääkytkimellä.” Löydät kytkennäsrä kaavion Veneilijälle-osion kohdasta Sähkö ja vene-opas.