Kysy sähköstäKategoria: Sähköinen liikenneakkuteknologian kehitys
Timo Kekkonen kysyi 2 vuotta sitten

 
Kun miettii sähköauton tai ladattavan hybridin hankintaa niin väkisinkin tulee mieleen se, miten akkuteknologian kehittyminen voi vaikuttaa tuleviin autoihin. Miten suurena risikinä asiantuntijat pitävät sitä, että nyt hankitun sähköauton (täys tai hybridi) arvo romahtaa jos akkuteknologia kehittyy siten, että uusiin autoihin tuleekin tarjolle aivan uudenlaista akkuteknologiaa jossa akkujen paino tippuu olennaisesti, tilantarve pienenee ja toimintasäde kasvaa merkittävästi. 

1 vastausta
Sähköisen liikenteen asiantuntija vastattu 2 vuotta sitten

Tulevaisuuden ennustaminen on aina enemmän tai vähemmän arvailua, mutta arvaillaan valistuneesti. Sähköautojen kehityksessä on kieltämättä samoja piirteitä kuin tietotekniikan kehityksessä 1990-luvulla: koneiden laskentateho nousi sellaista vauhtia että vanha tietokone oli muutaman vuoden päästä jälleenmyyntiarvoltaan mitätön. Sähköautojen akkukapasiteetti ja sitä kautta käytettävyys on kasvanut tällä vuosikymmenellä kohisten sekin. Esimerkiksi Nissan Leafin akun kapasiteetti on kasvanut ja hinta pudonnut vuosien saatossa: vuonna 2012 Leaf maksoi Suomessa 41800 € ja akun kapasiteetti oli 24 kilowattituntia. Vuonna 2016 tuli markkinoille 30 kilowattitunnin akustollinen malli ja tänä vuonna (2018) Nissan Leafin saa uutena jo 40 kilowattitunnin akustolla 37900 € hintaan. Vuoden 2019 Leafiin on lehtitietojen mukaan tulossa jo 60 kilowattitunnin akku, joka riittää jo lähes jokaisen tavallisen kansalaisen autoilutarpeisiin.
Nyt näitä noin viiden vuoden ikäisiä, noin 40000 euroa uutena maksaneita Nissan Leafeja myydään Nettiautossa 13000-15000 euron hintapyynnöillä. Huomionarvoista on, että monella autolla on ajettu suhteellisen vähän. Hintoihin on kiistatta vaikuttanut se, että tekniikka on kehittynyt nopeasti ja lykkäämällä sähköauton ostamista parilla vuodella saa paljon paremman sähköauton. Myös epäilyt ajoakun käyttöiästä syövät arvoa. Vertailun vuoksi: alle 100000 kilometriä ajetun polttomoottoriauton arvo on tyypillisesti viiden vuoden kuluttua vielä yli puolet uuden auton hinnasta.
Valitsin Leafin esimerkiksi koska sitä on myyty sähköautoksi paljon.
Riski siitä, että markkinoille tulisi yhtäkkiä jotain aivan uutta akkutekniikkaa joka romahduttaisi tällä hetkellä myynnissä olevien sähköautojen arvon, on hyvin pieni. Litiumioniakkujen hinta on pudonnut massatuotannon ansiosta jo melko lähelle raaka-ainekustannusten asettamaa alarajaa ja ”mullistavilla” akkukeksinnöillä (joista uutisoidaan säännöllisesti mutta joista ei sitten vuosien saatossa kuulu enää mitään) kestää vuosikausia ennen kuin niistä mahdollisesti saadaan kuluttajakäyttöön sopiva tuote.
Ladattavien hybridien tapauksessa arvokehitys ei käytännössä eroa polttomoottoriautoista hyvässä eikä pahassa. Täyssähköautoissa voin suositella, jos on harkitsemassa uuden sähköauton ostoa, että kannattaa odottaa vähintään ensi vuoteen, koska markkinoille on tulossa useampikin pitkätoimintasäteinen täyssähköauto (Nissan Leaf 2019, Hyundai Kona, Kia Niro EV, Tesla Model 3).